Etter seks år sluttet jeg høsten 2016 som assisterende fylkeslege og ble kommuneoverlege. Erfaringene fra tilsynsmyndigheten har vært svært nyttige i min jobb som leder for 27 fastleger og en sykehjemslege.
Noen ganger blir legelivet vanskelig. Uønskede hendelser, feil og uflaks. Plutselig er marerittet virkelighet. Tilsynsmyndighetens samfunnsoppdrag er å undersøke hendelser som leger aller helst vil unngå å bli en del av.
Jeg har holdt mange foredrag for leger om tilsynsmyndighetens arbeid. Stemningen i slike seanser kjenner jeg bare igjen fra eksamenslokalet eller tannlegekontoret. Helt stille. Bekymrede og vaktsomme blikk. Ingen spørsmål blir stilt. Ikke før det blir pause, eller senere på telefon eller e-post.
Møter med tre kolleger står sterkt i hukommelsen. Tre kolleger som har godkjent at de brukes som eksempler på hvordan leger påvirkes av klagesaker.
Kommentarer
Stina Pettersen
26.04.2018 21:50
I vår kommune spurte kommuneoverlegen på et ALU fastlegen om fastlegene ville ha kommunens involvering i klagesaker. Svaret fra fastlegene var at de ønsket at kommunen ikke uttalte seg i media i fastlegens disfavør, hvertfall ikke før kommunen kjente alle sider av saken. Men ingen så poenget med kommunens involvering i klagesak mot seg, det var engstelse for at det kunne virke negativt og gi kommunen "skyts" til senere. Jeg synes det er trist, det viser at fastlegene i vår kommune har svært liten tillit til kommuneledelsen, og i beste fall håper og ikke bli motarbeidet. Innerdal har her skrevet en viktig artikkel, og med et samfunn som har fokus på å "ta noen" når det gjøres feil, kan det bare bli mer aktuelt fremover.