Jobben som fastlege er svært variert og selvstendig. Samtidig er den nøye regulert, i en egen forskrift. Denne heter enkelt og greit ”forskrift om fastlegeordning i kommunene”. Dette dokumentet er grunnloven når det kommer til praktisk drift av en fastlegeliste.
En fastlege skal tilby allmennlegetjenester til sine listeinnbyggere i kontorets åpningstid. Dette innebærer at du må kunne tilby både planlagte konsultasjoner, konsultasjoner samme dag og øyeblikkelig hjelp. Forskriften angir at ”listeinnbyggeren skal få tilbud om konsultasjon så tidlig som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager” (§21). Legens pasientkontakt skal dokumenteres på en forsvarlig måte i journalsystemet. Det er derfor viktig at du setter deg inn i kravene til journalføring.
Selv om mange av henvendelsene til et legekontor ikke trenger å ende i en konsultasjon (for eksempel rådgivning fra helsesekretær eller administrative henvendelser), er det personlige oppmøtet en av grunnverdiene i faget vårt og vi anbefaler derfor som en hovedregel at dette prinsippet ivaretas.
Alle fastleger er ansvarlige for å tilby hjemmebesøk til listepasienter som ikke klarer å komme til legekontoret og å tilby helsehjelp til pasienter på listen som ikke selv søker hjelp, dersom vi får informasjon om at de har behov for dette.
Kommentarer