Senter for Kvalitet i legekontor (SKIL) er etablert av Legeforeningen og drives som et selskap med NFA, AF, Legeforeningen, PSL og Norsam som eiere. Det er et mål å få nasjonal statlig finansiering. SKIL tilbyr verktøy for kvalitetsarbeid og opplæring i disse. Deltagelse i SKIL aktiviteter gir poeng og oppfyller viktige læringsmål i videre- og etterutdanningen for spesialister i allmennmedisin, og noen aktiviteter er også tellende for samfunnsmedisin. Du kan lese om våre tilbud til legekontor og melde deg på her: www.skilnet.no/pakker. Vi har generelt gode tilbakemeldinger på kursene, og ønsker flere velkommen! Merk at du melder på hele gruppen din og trenger epostadresse til dem du ønsker å ha med!
SKILs kvalitetsarbeid er organisert som tellende klinisk emnekurs bestående av 3 gruppemøter. Før gruppemøtene tar deltakerne e-læringsmoduler som gir oppdatert kunnskap om praksis, og som danner grunnlag for selve gruppemøtene. På første gruppemøte reflekterer deltakerne over data fra egen praksis og planlegge forbedringstiltak. Dette følges opp på andre og tredje gruppemøte, som holdes hhv. 4 og 8 måneder etter det første møtet. Dette bygger på en anerkjent modell for kvalitetsforbedring kalt gjennombruddsmodellen, som er vist i figuren øverst i artikkelen.
Kommentarer